tisdag, januari 24, 2006

Sagan om slaktaren och hans fru

Det var en gån en slaktare vars fru skulle laga mat och skar sig illa i fingret på konservburkslocket.
Det var ett djupt och väldigt öppet sår som blödde mycket.
Slaktaren som var en hård hudad djävel tyckte att det var väl inget att oja sig över. Frun skulle bara veta hur många gånger han hade skurit sig och det hade minsann läkt hur bra som helst......

Frun funderade fram och tillbaka på om doktorn skulle uppsökas eller inte men kom till slut fram till att hon skulle lita på sin man. Han hade ju dock erfarenhet av just skär sår...

Efter en vecka började det värka i handen och hon tänkte att det går nog över jag ska inte gnälla....
När ytterligare 3 dagar hade gått hade hon svårt att ens röra handen som oxå svullnat upp.

Hon uppsökte doktorn som konstaterade att hon hade inflamation i handen och hon fick penicillin utskrivet.

Med sig hem hade hon även en hälsning till slaktare från doktorn som löd:

-Skär man sig så djupt på en konservburk ska man uppsöka doktorn för konsultation eftersom konservburkar allt som oftast är smutsiga....

Just så är det...... Jag som är friskast äter nu penicillin!!!!!!

10 Comments:

Anonymous Anonym said...

Den var bra! Har något till dig, fixar på min blogg:-)

tisdag, 24 januari, 2006  
Anonymous Anonym said...

Ja du skulle lyssnat på Doktor Lotta istället...

tisdag, 24 januari, 2006  
Blogger Malin said...

Anne-maj: jag har tackat hos dig men det har du säkert sett..

Lotta: Japp... Ska göra det nästa gång!!!!

Gunnel: japp på en jäkla konservburk..

tisdag, 24 januari, 2006  
Blogger Malin said...

nallemaja: Ja precis så är det.. här stter man och kan knappt blogga av smärta....

tisdag, 24 januari, 2006  
Anonymous Anonym said...

Hej

Måste försvara mig lite känns det som.
Jag vet att ni tjejer tycker att ni råkar ut för fruktansvärda grejer som ni tycker att ni återspeglar på ett trovärdigt och korrekt sätt. Men jag går inte på era inlevelserika förklaringar.
Jag tror inte det finns en kvinna i världen som exempelvis har skurit sig utan att blodet har sprutat ut och man har sett ner till benet.
Jag vet att det känns att skära sig på en konservburk, men skulle jag under min "slaktar" tid suttit på akuten 3-5 timmar för att vänta på lite alsollösning och ett plåster så hade jag förmodligen suttit där lika mycket som ni gör framför er blogg
Sen att jag inte har rätt alltid är jag medveten om men det gäller att solla bland småsåren och försöka bilda en egen upfattning om hur allvarligt det är.
Jag tycker faktiskt lite synd om min fru för det ÄR ju delvis mitt fel..

Mvh
Jocke den hårdhudade djäveln

tisdag, 24 januari, 2006  
Blogger Elisabet. said...

Heja Jocke!!!!

Tänk, att du fick Malin tyst för två minuter .., det har jag aldrig varit med om ... (fast hon kommer säkert inskuttande och kommenterar snart).

Sköt nu om den skadade hustrun .., hälsar Betty Boop, icke skadad än så länge. (Och va .., menar du att vi damer tillbringar mycket tid framför datorn ...? Det kan jag väl ALDRIG tro ...).
Kram på dig, din hårdhuding.

tisdag, 24 januari, 2006  
Blogger Elisabet. said...

Malin .., du har väl inte hamnat på sjukstugan?

onsdag, 25 januari, 2006  
Anonymous Anonym said...

Malin, herre jöstanes, ska vi nämna när karlar är förkylda??? Och dem håller på att dö? mer eller mindre? och dem mår så dåligt? känns detta igen eller är jag bara ute och cyklar (igen som vanligt). Men sår; vi snackar sår, stelkramp, bakterier, var och detta bultande man får.. Jag såg minsann benet en gång när jag fick ett köttsår och tog månader innan jag blev frisk....jag snubblade med cykeln faktiskt.....

onsdag, 25 januari, 2006  
Anonymous Anonym said...

min dator krånglar det är jag styggalillaloppan på besök som kommenterade ovan

onsdag, 25 januari, 2006  
Anonymous Anonym said...

Det där var ju inte bar med penicillinet men varför fick du som är friskast????

onsdag, 25 januari, 2006  

Skicka en kommentar

<< Home

advanced web statistics