lördag, oktober 22, 2005

Lördag

Ja så var det lördag igen.. Även denna lördag ska det förtäras kräftor här. 6 nya lådor är inköpta. Bullarna bakade jag igårkväll. Ett recept som jag fått av min svärmor. För den som är baksugen en dag som det blåser smådjävlar och regnar ute så kommer receptet här:
Svärmors små franskbrödsbullar
50g smör eller margarin
5dl vatten
1,5tsk salt
50g jäst
850g (ca 1,4l) vetemjöl

Smält matfett. Tillsätt vatten och värm till ca 37 grader. Smula jästen och lös upp den med degvätskan. Tillsätt salt och mjöl. Arbeta degen kraftigt tills den är smidig. Låt jäsa övertäckt ca 30min.
Knåda degen smidig och rulla längder som delas och rullas till bullar.
Jäs övertäckta i ca 30 min. Pensla med uppvispat ägg och strö på vallmofrö.
200grade i ugnen ca 10min.

Kanon bullar att ha i frysen och tina till frukost...

2 Comments:

Anonymous Anonym said...

Kräftor igen... Blir rent avundsjuk, eller egentligen avundsfrisk eftersom jag inte missunnar er att äta kräftor... OM jag använder ord som du inte förstår.... Meddela mig detta. Ibland använder jag dialektala ord som bara används här andörje tex... Helt obegripligt... Betyder skidspår... =)

lördag, 22 oktober, 2005  
Blogger Malin said...

Japp jag lovar säga till om jag inte förstår.. Kräftor är mums.... Var dock inte så lätta att köpa.. Var i många affärer innan jag hittade... Har lämnat några rader hos dig på div ställen..

lördag, 22 oktober, 2005  

Skicka en kommentar

<< Home

advanced web statistics