lördag, februari 18, 2006

Bak

Ja från Familjen Smeds blogg norpade jag detta recept som jag bakade i går till kvälls kaffet!!
Tack Cicci för receptet!!!!

Fudgekaka ca 28 bitar
200 g smör
3 dl socker
2 ägg1 dl kakao
4 tsk vanillinsocker
2 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver

Glasyr
2 dl vispgrädde
2 dl socker
2 msk sirap
100 g mörk blockchoklad
75 g smör

Sätt ugnen på 175 grader. Klä en långpanna, ca 35*20 cm, med bakplåtspapper. Smält smöret, tag kastrullen från värmen och blanda i socker och ägg.
Blanda de torra ingredienserna och rör ned dom i kastrullen. Arbeta massan slät.
Bred ut smeten jämnt i långpannan och grädda kakan i mitten av ugnen i ca 20-25 minuter.

Den ska vara lite kladdig som kladdkaka ungefär.
Vänd kakan uppochned på smörpapper och lossa försiktigt bakplåtspappret.
Låt kallna.

Blanda alla ingredienserna till glasyren utom smöret i en kastrull (bryt choklad i mindre bitar) och låt blandningen koka i ca 10-15 minuter.
Gör ett såkallat kulprov med kallt vatten och lite glasyr. Går det att göra en kula så är glasyren klar.
Tag av från värmen och rör ned det kalla smöret i bitar.
Bred glasyren över kakan och ställ kallt för att stelna.Skär kakan i bitar.
Servera med lite vispad grädde.

Jag som är en riktig gotte gris och älskar sötsaker gillade denna.
Den fick väldigt gott betyg av resten av familjen och svärföräldrarna med.


När man bor som vi är det sällan man äter nybakade frallor till frukost.
Idag gjorde vi och dessutom hembakta. Mär jag nu ändå är i farten lägger jag ut det receptet med.



Svärmors små franskbrödsbullar
50g smör eller margarin
5dl vatten
1,5tsk salt
50g jäst
850g (ca 1,4l) vetemjöl

Smält matfett. Tillsätt vatten och värm till ca 37 grader. Smula jästen och lös upp den med degvätskan. Tillsätt salt och mjöl. Arbeta degen kraftigt tills den är smidig.
Låt jäsa övertäckt ca 30min.
Knåda degen smidig och rulla längder som delas och rullas till bullar.
Jäs övertäckta i ca 30 min.
Pensla med uppvispat ägg och strö på vallmofrö.
200grader i ugnen ca 10min.

Kanon bullar att ha i frysen och tina till frukost...

17 Comments:

Blogger Malin said...

Christina: Hehe..
Det var jätte smaskens..

lördag, 18 februari, 2006  
Anonymous Anonym said...

Vilken lust jag får att baka nu! Men jag måste nog vänta. Slår jag på ugnen blir det nog 50 grader i vår lilla lägenhet.

:(

lördag, 18 februari, 2006  
Blogger Malin said...

Milda Matilda: F*n vad avis man blir på din värme när man sitter här med gråväder och regn..

lördag, 18 februari, 2006  
Blogger Mildamakter said...

Det både låter- och ser onödigt gott ut...*ler*

lördag, 18 februari, 2006  
Blogger Malin said...

Milda: Det var jätte gott båda!!

lördag, 18 februari, 2006  
Anonymous Anonym said...

Malin.... Nä.. det är jag som är avis. Jag blir galen på all värme. Vet inte vart jag ska ta vägen snart! Rymmer nog till Norrland om det inte blir höst snart. Tänk dig den värsta julihettan. När du svär över att det känns som du kokas levande på bål.

Tacka vet jag snöstorm och drivis.

lördag, 18 februari, 2006  
Blogger Malin said...

Milda Matilda: Jo det är inte utan att jag förstår dig men när det är sånt skitväder här kan man ju lätt bli avis på värme. Fast jag vill nog ha den i lagom dos!!

lördag, 18 februari, 2006  
Anonymous Anonym said...

Oj, det såg ju hur gott ut som helst, bägge recepten..mums. =)
Jag är en sucker för bröd och godsaker. *måste skärpa mig där*
Ha en bra kväll!

lördag, 18 februari, 2006  
Blogger Malin said...

liv: Det var hur gott som helst!!!
Jag är oxå en sån... Gotte gris

lördag, 18 februari, 2006  
Blogger Nina said...

Malin! Åh jag vill testa fudgisarna. Låter himmelskt gott..
Ska testa inom kort...lovar !

lördag, 18 februari, 2006  
Blogger Malin said...

Loppan: Det var sött och smaskigt!!!

lördag, 18 februari, 2006  
Blogger Tommy said...

Japp. Hon är en bakerska av rang min kära hustru. Den där kakan går inte av för hackor. Kul att ni gillade den Malin! :)

lördag, 18 februari, 2006  
Blogger Malin said...

Tommy: Den var jätte god!!

lördag, 18 februari, 2006  
Anonymous Anonym said...

Jag kommer på fika på måndag!!!

söndag, 19 februari, 2006  
Blogger Cicci said...

Va´ kul att du prova receptet och kul att du gillade det. Längtar tills nästa gång jag får lusten att göra fudgekaka!

söndag, 19 februari, 2006  
Blogger Malin said...

Cicci: Den var kalas god.. Har du fler såna recept så bara ut med dom...

söndag, 19 februari, 2006  
Anonymous Anonym said...

Jag har bakat fudgekakorna en gång.... Blev så himmla besvikan när jag fick gäster och skulle hämta.... I frysen fanns två tomma kärl... Inte en enda fudgkaka.... De.... Hade på mycket kort tid tryckt i sig allt.... Sååååå.... Jag bakar dem inte någon mer gång... Ja, jag vet att de skall ätas upp... Men inte i smyg och inte i sådana mängder att man nästan kräks....

måndag, 20 februari, 2006  

Skicka en kommentar

<< Home

advanced web statistics